Fakultativna nastava 2024./2025.
U školskoj godini 2024./ 2025. učenici će moći izabrati jedan od sljedećih fakultativnih predmeta:
| naziv fakultativne nastave | profesor koji predaje fakultativnu nastavu | razred za koji je fakultativna nastavna namijenjena |
1. | AMERIČKA KULTURA I CIVILIZACIJA | SNJEŽANA LIOVIĆ, prof. | 1.,2. i 3. |
2. | DEBATA | ANA MRNAREVIĆ, prof. | 1.,2.,3. i 4. |
3. | ŠKOLA I ZAJEDNICA | TAJANA LOVREKOVIĆ, prof. IVA LIMANOVIĆ KURNIK, prof. | 2., 3. i 4. |
4. | NOVINARSKA SKUPINA | BRANKA TOLIĆ, prof. | 1.,2.,3. i 4. |
5. | AUSTRIJSKA KULTURA I CIVILIZACIJA | VLADIMIR ADAMČEK, prof. | 1.,2.,3. i 4. |
6. | PLIVANJE | MARKO KANGLER, prof. | 1., 2., 3. i 4. |
7. | PRVA POMOĆ | SANJA VIDOVIĆ BIRKIĆ, prof. | 2. |
8. | ROBOTIKA | VLADIMIR ADAMČEK, prof KATARINA MARKOJA, prof. | 1., 2., 3. i 4. |
9. | KNJIŽEVNA BAŠTINA | BERNARDICA ŠKRLAC, prof. | 1., 2., 3., i 4. |
10. | EUROPSKO GRAĐANSKO DRUŠTVO | IVA LIMANOVIĆ KURNIK | 1., 2., 3., i 4. |
11. | FUNKCIJE U PRIRODOSLOVLJU | ROMINA MACAN, prof. | 3., i 4. |
Književna baština, nastavnica Bernardica Škrlac
Fakultativna nastava Književna baština namijenjena je učenicima prvih, drugih, trećih i četvrtih razreda. Bavit ćemo se samo jednim književnim razdobljem ili žanrom koji ćemo odabrati dogovorom s prijavljenim učenicima. Prikupit ćemo tekstove, ali i proučavati odabranu epohu i njena kulturološka, povijesna, umjetnička i druga važna obilježja. Najviše ćemo se usmjeriti na analizu tekstova, a bavit ćemo se i izražajnim čitanjem i glumom. Također planiramo odlaske na kazališne predstave, kao i pisanje recenzija te usporedbe originalnog teksta i predstave. Pokušat ćemo odglumiti određene scene kako bismo se opet mogli prijaviti na Booktrailer film festival. Planiram predstaviti radionice dramskog pisma, pisanja kratke priče, pisanje poezije i novinarskog pisanja kako bismo dobili radove koje ćemo poslati na natjecanja. Želja nam je uspostaviti suradnju s gimnazijom iz Jelse na Hvaru i predstaviti našu školu. Prošle školske godine smo uspostavili kontakt i dogovorili suradnju. Naša škola bi predstavila projekt o Matošu. Učenici bi bili smješteni kod učenika domaćina, dok bi sami morali snositi troškove puta. Na početku godine ili za vrijeme proljetnih praznika planira se dvodnevni ili trodnevni izlet; destinacija ovisi o željama učenika i temi koja se radila na nastavi.
Škola i Zajednica, nastavnice Iva Limanović Kurnik i Tajana Lovreković (svaka nastavnica će imati svoju grupu učenika)
Fakultativni predmet Škola i Zajednica novi je predmet od ove školske godine pruža učenicima međusobnu suradnju, uz moderaciju nastavnika i sudjelovanje predstavnika različitih organizacija, institucija i ustanova iz zajednice. Učenici tijekom godine aktivno sudjeluju u strukturiranim aktivnostima poučavanja koja su usmjerena prepoznavanju, analiziranju i kritičnom promišljanju pojava u zajednici. Predmet je predviđen za učenike 2. i 3. razreda. Proučava se u opsegu od 70 sati godišnje.
Američka kultura i civilizacija, nastavnica Snježana Liović
Fakultativni predmet želi:
- omogućiti učenicima zainteresiranim za engleski jezik i američku kulturu da prodube svoja znanja
- potaknuti naviku čitanja stranih novina i praćenja vijesti na stranom jeziku
- ohrabriti učenike u čitanju knjiga na stranom jeziku
- sudjelovati u debatama što potiče samopouzdanje i samouvjerenost učenika
- pomoći učenicima koji žele studirati engleski jezik da se što bolje pripreme za upis na željeni fakultet
- pomoći učenicima u svladavanju medijske pismenosti izradom vlastitih uradaka
- razvijanje multiklulturalne svijesti
- razvijanje sposobnosti rada u timu
Predviđeno je 35 sati nastave godišnje i namijenjena je učenicima 1., 2. i 3. razreda.
Austrijska kultura i civilizacija, nastavnik Vladimir Adamček
Fakultativna nastava iz njemačkog jezika provodi se sa zainteresiranim učenicima od 1.do 4. razreda za učenike koji uče njemački jezik. Nastava ima sljedeće ciljeve:
- Upoznati učenike s načinom života, poviješću, zemljopisom i kulturnim dostignućima Austrije.
- intenzivirati učenje njemačkog jezika u okviru radionica,
- osposobiti učenike za govornu i pisanu komunikaciju na njemačkom jeziku u situacijama svakodnevnog života,
- obogatiti iskustva učenika u komuniciranju i služenju njemačkim jezikom,
- razvijati jezične vještine (čitanje i slušanje s razumijevanjem, govor i pisanje) u skladu sa zahtjevima na razinama A2 do B2 Zajedničkog europskog okvira za učenje jezika (ZEROJ),
- osposobiti učenike za samostalno učenje jezika i primjenu izvora znanja na njemačkom jeziku radi daljnje izobrazbe i usavršavanja
Predviđeno je 35 sati nastave.
Prva pomoć, nastavnica Sanja Vidović Birkić
Učenici će kroz fakultativnu nastavu Prve pomoći usvojiti znanja kojima bi učenici mogli, u slučaju potrebe, nekome sačuvati zdravlje ili spasiti život. Kroz ovaj fakultativni predmet poticati će se učenici na nužnost pomaganja drugima. Pozivati učenike na timski rad i volontiranje u društvu Crveni križ.
Njegovati osjećaj solidarnosti, jačati sposobnost empatije, razvijati kompetencije u pružanju prve
pomoći ozlijeđenima. Neke od aktivnosti koje će učenici usvajati tijekom izvođenja Prve pomoći su: postavljanje osnovnih zavoja pomoću trokutne marame unesrećenoj osobi prepoznavanje i postupak reagiranja kod unutarnjeg krvarenja i šoka, zbrinjavanje prijeloma, uganuća, iščašenja, imobilizacije i ozljede kralježnice, prevencije i zbrinjavanje kod trovanja. Prevencije i postupak prve pomoći kod nastanka ozljede kod kuće, u sportu, prometu i na vodi.
Povezanost s međupredmetnim kurikulumom Zdravlje (Pomoć i samopomoć). Nastava će se provoditu 2 sata tjedno prema rasporedu po potrebi online materijali i prezentacije. Učenici njih 12 će ići na naprednu obuku u Novi Vinodolski početkom studenog te svi upisani učenici na interdisciplinarna terenska nastava u edukacijskom centru u Hrvatskom Crvenom križu u Zagrebu Iskazati solidarnost u prikupljanju sredstava za akcije koje provodi Crveni križ, poticati volontiranje u suradnji s Crvenim križem kao edukator ili demonstrator iz Prve pomoći i ostvariti dobar plasman na natjecanju i odlazak na županijsko natjecanje.
Plivanje, nastavnik Marko Kangler
Plivanje spada u grupu bazičnih sportova, zajedno s atletikom i gimnastikom. Kako uključuje većinu mišićnih skupina i osigurava dobar aerobni učinak, a koristi i otpor vode, plivanje se smatra jednim od najtemeljitijih oblika vježbanja.
Plivanje kao sport minimalno utječe na rizik od ozljeda, što je također izvrsno za razvoj mladog organizma. Mišići plivača su jaki, ali i elastični što smanjuje povrede. Horizontalna pozicija plivača omogućuje lakši i bolji rad kardiovaskularnog sustava, a time se postiže bolja izdržljivost te usporava proces starenja. Pozitivno utječe i na živčani sustav, što pomaže u smanjenju stresa. Također je i jedan od najefikasnijih sportova za potrošnju suvišnih kalorija.
Plivanje će biti organizirano na bazenu Svetice, a ovaj fakultativni predmet predviđen je za učenike svih razreda.
Debata, nastavnica Ana Mrnarević
S debatom kao raspravljačkim momentom učenici će se susresti i na redovnoj nastavi filozofije, ali ovdje će se upoznati sa samom formom debate i njezinim konkretnim sastavnicama (koje su uloge kojeg govornika, koliko dugo traje govor, itd.), vrstama teze i argumentacije, što predstavlja teorijski dio, a da bi onda i sami mogli prakticirati debatu. Dakle, debatiranje jest nešto što se može naučiti te je u tom smislu namjena jasna; želimo učenike izvještiti u retoričkom umijeću. No, to nije jedina pa čak ni glavna namjena – kroz ovaj spoj teorije i prakse učenici će uvidjeti da “Cilj raspravljanja nije pobjeđivanje. Učenje je jedini oblik pobjede koji ima smisla.” (A.J.Toynbee) Na tom tragu, namjena ovog predmeta je odgoj za demokraciju, odgoj senzibilnih mladih intelektualaca koji će znati izraziti vlastito mišljenje jasno i argumentirano, a poštivajući tuđe i drugačije, uzimajući u obzir da kroz raspravu učimo i širimo vidike. Predviđeno je 35 sati nastave godišnje i namijenjena je svim učenicima.
EU Force grupa je fakultativni predmet osmišljen za sve učenike željne znanja o Europskoj uniji, njezinim institucija, vrijednostima, povijesti, aktualnostima…Nastava će se održavati u razredu, ali i na terenu. Učenici će sami osmišljavati projekte i konferencije. U kontaktu smo s drugim školama i svi zajedno doprinosimo boljitku zajednice. Ovaj fakultativni predmet učenicima omogućava unaprijediti organizacijske, komunikacijske, digitalne i socijalne vještine. Predviđena su dva sata nastave tjedno.
Robotika, nastavnica Katarina Markoja
Nastavu iz Robotike provodimo sa ciljem razvoja projektne i istraživačke nastave kroz cjeloviti pristup raznim granama moderne tech i IT industrije. Učenici će razvijati i vježbati tehničke i meke vještine 21. stoljeća nužne za svaku karijeru. Te vještine uključuju kritičko razmišljanje i rješavanje problema, suradnju i vodstvo, kreativnost i učinkovitu komunikaciju. Učenici će se prema svojim sposobnostima i afinitetima moći posvetiti samo dijelu kurikuluma jer je ovdje najvažnije timski rad.
Kurikulum:
- Inženjerstvo (prikaz raznih disciplina i mogućnosti, važnost timskog rada, što su robotika i umjetna inteligencija…);
- Robotika (sklapanje robota, električna integracija sklopova, kalibracija i testiranje, komunikacija između uređaja …);
- 3D dizajn (modeliranje, rendiranje i printanje…);
- marketing i PR (razvoj tzv „soft skills“ – izrada prezentacija i prezentacijske vještine, javni nastup komunikacija, uvod u poslovanje …);
- programiranje (izrada mobilnih aplikacija, Scratch, Arduino, Python).
Na raspolaganju ćemo imati 7 Hexapod robota, LEGO mindstorms komplet, razne senzore, 3D printere, grafički tablet. Nastavljamo i rad na projektu Prirodoslovna lepeza gdje zajedničke aktivnosti provode matematika, fizika, kemija, biologija, informatika. Sudjelujemo u natjecanju u plesu robota, u CLIL ligi s njemačkim jezikom i uključujemo se u razne druge aktivnosti. Planirano je i posjećivanje raznih Tech i IT poduzeća, sudjelovanje u panelima sa stručnjacima iz tih sektora. Mogu sudjelovati učenici svih razreda, a nastava se planira odvijati po 2 sata tjedno. Jedan u rasporedu a jedan ili kao online ili u sklopu izrade projekta od nekoliko sati u komadu.
Mladi kemičari Gornjogradske gimnazije žele svima Sretan Božić!